Artikkeli on tekoälyn luoma ja ammattilaisen tarkistama.

Sesonkihuiput ravintola-alalla – Näin vuokratyövoima pelastaa kiireessä

Ravin­to­la-alal­la seson­ki­hui­put tuo­vat sekä mah­dol­li­suuk­sia että haas­tei­ta. Asia­kas­mää­rien vaih­del­les­sa mer­kit­tä­väs­ti vuo­de­nai­ko­jen, juh­la­py­hien ja tapah­tu­mien mukaan, jous­ta­vat hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut ovat vält­tä­mät­tö­miä kan­nat­ta­val­le lii­ke­toi­min­nal­le. Duu­ri-tii­min tar­joa­ma hen­ki­lös­tö­vuo­kraus antaa ravin­to­loil­le kei­non vas­ta­ta nopeas­ti muut­tu­viin tar­pei­siin ilman pit­kä­ai­kai­sia sitou­muk­sia. Duu­ri-tii­min ammat­ti­tai­tois­ten vuo­kra­työn­te­ki­jöi­den avul­la ravin­to­lat voi­vat yllä­pi­tää pal­ve­lun laa­tua myös kii­rei­sim­pi­nä aikoi­na ja opti­moi­da hen­ki­lös­tö­ku­lut vas­taa­maan todel­lis­ta tarvetta.

Miten ravintola-alan sesonkihuiput vaikuttavat liiketoimintaan?

Seson­ki­hui­put vai­kut­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti ravin­to­la-alan lii­ke­toi­min­taan aiheut­taen äkil­li­siä muu­tok­sia päi­vit­täi­ses­sä työ­mää­räs­sä ja lii­ke­vaih­dos­sa. Asia­kas­mää­rien vaih­te­lut voi­vat olla jopa 200-300 pro­sent­tia taval­li­seen arkeen ver­rat­tu­na, mikä aset­taa pai­nei­ta sekä hen­ki­lös­tö­re­surs­seil­le että raaka-ainehankinnoille.

Kii­re­huip­pu­jen aika­na ravin­to­lat tar­vit­se­vat nopeas­ti lisä­työ­voi­maa, mut­ta haas­tee­na on löy­tää ammat­ti­tai­toi­sia työn­te­ki­jöi­tä lyhyel­lä varoi­tusa­jal­la. Lii­an vähäi­nen hen­ki­lös­tö joh­taa asia­kas­pal­ve­lun laa­dun heik­ke­ne­mi­seen, pidem­piin odo­tusai­koi­hin ja lopul­ta asia­kas­tyy­ty­väi­syy­den laskuun.

Toi­saal­ta yli­mi­toi­tet­tu vaki­tui­nen hen­ki­lös­tö hil­jai­sem­pi­na aikoi­na aiheut­taa tur­hia kus­tan­nuk­sia ja hei­ken­tää kan­nat­ta­vuut­ta. Ravin­to­lan koko­nais­kan­nat­ta­vuu­den kan­nal­ta on olen­nais­ta, että hen­ki­lös­tö­re­surs­sit jous­ta­vat asia­kas­mää­rien mukaan.

Seson­ki­hui­put ovat kui­ten­kin myös mah­dol­li­suus kas­vat­taa lii­ke­vaih­toa ja hank­kia uusia asiak­kai­ta. Kun ravin­to­la onnis­tuu vas­taa­maan äkil­li­ses­ti kas­va­vaan kysyn­tään laa­dus­ta tin­ki­mät­tä, se raken­taa posi­tii­vis­ta mai­net­ta ja asia­kas­us­kol­li­suut­ta. Tämä edel­lyt­tää jous­ta­vaa hen­ki­lös­tö­suun­nit­te­lua ja kykyä rea­goi­da nopeas­ti muut­tu­viin tilan­tei­siin – juu­ri sii­nä Duu­ri-tii­mi voi aut­taa ravintolayrittäjiä.

Milloin ravintola-alalla koetaan suurimmat sesonkihuiput?

Ravin­to­la-alal­la suu­rim­mat seson­ki­hui­put ajoit­tu­vat sel­keäs­ti tiet­tyi­hin vuo­de­nai­koi­hin ja juh­la­py­hiin. Kesä­se­son­ki on monel­le ravin­to­lal­le vuo­den kii­rei­sin aika, eri­tyi­ses­ti turis­ti­koh­teis­sa ja teras­si­kau­den aika­na. Kesä-elo­kuu on monel­le ravin­to­lal­le vuo­den mer­kit­tä­vin tulon­läh­de, jol­loin hen­ki­lös­tö­tar­ve voi moninkertaistua.

Juh­la­py­hät, kuten jou­lu, uusi­vuo­si, vap­pu ja juhan­nus, aiheut­ta­vat sel­kei­tä kysyn­tä­piik­ke­jä. Jou­lun aikaan yri­tys- ja per­he­juh­lat täyt­tä­vät ravin­to­lat, ja uuden­vuo­den juh­lin­ta tuo yöker­hoi­hin ja ravin­to­loi­hin suu­ria asia­kas­mää­riä. Vap­pu­na ja juhan­nuk­se­na eri­tyi­ses­ti teras­si­ra­vin­to­lat ja kesä­ra­vin­to­lat koke­vat huo­mat­ta­via asia­kas­mää­rien nousuja.

Loma­kau­det, kuten hiih­to­lo­ma­vii­kot ja syys­lo­ma, vai­kut­ta­vat eri­tyi­ses­ti mat­kai­lu­kes­kus­ten ravin­to­loi­hin. Näis­sä pai­kois­sa asia­kas­mää­rät voi­vat monin­ker­tais­tua muu­ta­mak­si vii­kok­si kerrallaan.

Pai­kal­lis­ten tapah­tu­mien, kuten fes­ti­vaa­lien, kon­sert­tien ja urhei­lu­ta­pah­tu­mien vai­ku­tus on myös mer­kit­tä­vä. Esi­mer­kik­si isot musiik­ki­fes­ti­vaa­lit voi­vat tuo­da paik­ka­kun­nal­le tuhan­sia ihmi­siä, mikä näkyy välit­tö­mäs­ti ravin­to­loi­den asiakasmäärissä.

Eri ravin­to­la­kon­sep­teil­la on omat seson­ki­huip­pun­sa. Fine dining -ravin­to­loil­la pai­not­tu­vat vii­kon­lo­put ja juh­la­py­hät, kun taas lou­nas- ja casual-ravin­to­loil­la arki­päi­vät voi­vat olla kii­rei­sim­piä. Yöker­hoil­la seson­ki pai­not­tuu vii­kon­lop­pui­hin ja juh­la­py­hiin, kun kesä­ra­vin­to­loil­la taas kesä­kuu­kau­det ovat sel­keäs­ti vilk­kaim­pia. Duu­ri-tii­mi on eri­kois­tu­nut ymmär­tä­mään ravin­to­la-alan eri kon­sep­tien eri­tyis­piir­teet ja tar­joa­maan juu­ri oikean­lai­sia ammat­ti­lai­sia eri sesonkeihin.

Miksi Duuri-tiimin vuokratyövoima on toimiva ratkaisu ravintola-alan sesonkihuippuihin?

Duu­ri-tii­min tar­joa­ma vuo­kra­työ­voi­ma antaa ravin­to­loil­le jous­ta­van hen­ki­lös­tö­rat­kai­sun, joka mukau­tuu seson­ki­vaih­te­lui­hin ilman pit­kä­ai­kai­sia sitou­muk­sia. Hen­ki­lös­tö­vuo­krauk­sen suu­rin etu on mah­dol­li­suus saa­da ammat­ti­tai­toi­sia työn­te­ki­jöi­tä nopeas­ti ja vain sik­si ajak­si, kun hei­tä todel­la tar­vi­taan. Tämä vähen­tää mer­kit­tä­väs­ti työ­voi­ma­kus­tan­nuk­sia hil­jai­sem­pi­na kausina.

Ravin­to­la-alal­la nopea rea­goin­ti­ky­ky on usein rat­kai­se­vaa. Äkil­li­set sai­ras­tu­mi­set tai odot­ta­mat­to­mat asia­kas­ryn­täyk­set vaa­ti­vat nope­aa lisä­työ­voi­man saan­tia, ja Duu­ri-tii­mi pys­tyy vas­taa­maan tähän tar­pee­seen jopa muu­ta­man tun­nin varoitusajalla.

Duu­ri-tii­min ammat­ti­tai­toi­nen vuo­kra­työ­voi­ma yllä­pi­tää pal­ve­lun laa­tua myös kii­rei­sim­pi­nä aikoi­na. Vuo­kra­hen­ki­lös­tön moni­puo­li­nen koke­mus eri­lai­sis­ta ravin­to­lois­ta voi tuo­da myös uusia näkö­kul­mia ja toi­min­ta­ta­po­ja ravin­to­lan arkeen.

Duu­ri-tii­min hen­ki­lös­tö­vuo­kraus vähen­tää myös ravin­to­lan hal­lin­nol­lis­ta taak­kaa. Rek­ry­toin­ti, työ­so­pi­mus­ten laa­ti­mi­nen, pal­kan­mak­su ja muut työ­nan­ta­ja­vel­voit­teet jää­vät Duu­ri-tii­min vas­tuul­le. Tämä antaa ravin­to­loit­si­joil­le mah­dol­li­suu­den kes­kit­tyä ydinliiketoimintaansa.

Kus­tan­nus­te­hok­kuus on mer­kit­tä­vä etu - ravin­to­la mak­saa vain käy­te­tyis­tä työ­tun­neis­ta, eikä sen tar­vit­se huo­leh­tia sai­raus­lo­mien tai vuo­si­lo­mien kus­tan­nuk­sis­ta. Duu­ri-tii­min las­ku­tus on läpi­nä­ky­vää ja kus­tan­nuk­set enna­koi­ta­via, mikä hel­pot­taa ravin­to­lan kassanhallintaa.

Miten Duuri-tiimin vuokratyöntekijät perehdytetään tehokkaasti kiireiseen sesonkiin?

Vuo­kra­työn­te­ki­jöi­den teho­kas pereh­dy­tys kii­rei­seen seson­kiin vaa­tii sel­ke­ää suun­ni­tel­maa ja oikea-aikais­ta toteu­tus­ta. Duu­ri-tii­mi suo­sit­te­lee aloit­ta­maan pereh­dy­tyk­sen hyvis­sä ajoin ennen seson­ki­huip­pua, jot­ta työn­te­ki­jät ehti­vät sisäis­tää tar­vit­ta­vat tie­dot ja käy­tän­nöt rau­hal­li­sem­mas­sa ympäristössä.

Sel­keät, yksin­ker­tai­set pereh­dy­tys­ma­te­ri­aa­lit ovat avai­na­se­mas­sa. Duu­ri-tii­mi aut­taa ravin­to­loi­ta luo­maan lyhyen ja yti­mek­kään pereh­dy­tys­pa­ke­tin, joka sisäl­tää vain seson­ki­työ­hön vält­tä­mät­tö­mät tie­dot: ravin­to­lan kon­sep­tin, perus­tuot­teet, toi­min­ta­ta­vat ja eri­tyi­ses­ti tur­val­li­suus­oh­jeet. Visu­aa­li­set ohjeet, kuten kuvat, videot ja vuo­kaa­viot, hel­pot­ta­vat nopean pereh­dy­tyk­sen omaksumista.

Hen­ki­lö­koh­tai­sen tuki­hen­ki­lön nimeä­mi­nen on osoit­tau­tu­nut tehok­kaak­si käy­tän­nök­si. Duu­ri-tii­mi suo­sit­te­lee, että jokai­sel­le vuo­kra­työn­te­ki­jäl­le nime­tään “kum­mi”, joka aut­taa kysy­myk­sis­sä ja pereh­dyt­tää käy­tän­nön työ­hön. Tämä vähen­tää epä­var­muut­ta ja nopeut­taa työ­hön kiin­ni pääsemistä.

Käy­tän­nön työ­ko­kei­luil­la voi­daan nopeut­taa oppi­mis­ta. Duu­ri-tii­mi jär­jes­tää tar­vit­taes­sa lyhyi­tä työ­vuo­ro­ja ennen var­si­nais­ta seson­kia, mikä mah­dol­lis­taa käy­tän­nön har­joit­te­lun ilman val­ta­vaa pai­net­ta. Näin työn­te­ki­jä pää­see tutus­tu­maan työym­pä­ris­töön ja oppi­maan toi­min­ta­ta­vat ennen kiirehuippua.

Duu­ri-tii­mi var­mis­taa, että hei­dän vuo­kra­työn­te­ki­jöil­lään on alan perus­osaa­mi­nen, kuten hygie­nia­pas­si ja annis­ke­lu­pas­si, val­mii­na. Tämä nopeut­taa pereh­dy­tys­tä, kun perus­asioi­ta ei tar­vit­se ope­tel­la alus­ta asti. Duu­ri-tii­mi myös huo­leh­tii, että vuo­kra­työn­te­ki­jöil­lä on rea­lis­ti­nen käsi­tys työn vaa­ti­muk­sis­ta ja että he sopi­vat ravin­to­lan tarpeisiin.

Kuinka ravintola voi suunnitella henkilöstötarpeensa sesonkihuippuihin etukäteen Duuri-tiimin kanssa?

Hen­ki­lös­tö­tar­pei­den enna­koi­va suun­nit­te­lu seson­ki­huip­pui­hin läh­tee his­to­ria­tie­to­jen ana­ly­soin­nis­ta. Ravin­to­lan kan­nat­taa tar­kas­tel­la aikai­sem­pien vuo­sien myyn­ti­lu­ku­ja ja asia­kas­mää­riä vas­taa­vi­na ajan­koh­ti­na ja tun­nis­taa sel­keät kaa­vat ja tren­dit. Duu­ri-tii­mi aut­taa asiak­kai­taan ana­ly­soi­maan näi­tä tie­to­ja ja teke­mään nii­den poh­jal­ta tehok­kai­ta henkilöstösuunnitelmia.

Myyn­nin ja asia­kas­mää­rien ennus­ta­mi­nen seson­geit­tain, vii­koit­tain ja jopa päi­vä­ta­sol­la aut­taa hen­ki­lös­tö­suun­nit­te­lus­sa. Työ­vuo­ro­suun­nit­te­lus­sa kan­nat­taa huo­mioi­da kii­rei­sim­mät ajan­koh­dat ja var­mis­taa, että sil­loin on riit­tä­väs­ti henkilökuntaa.

Yhteis­työ Duu­ri-tii­min kans­sa kan­nat­taa aloit­taa hyvis­sä ajoin, mie­lel­lään 1-2 kuu­kaut­ta ennen seson­ki­huip­pua. Mitä aiem­min vuo­kra­työ­voi­man tar­ve ilmoi­te­taan, sitä parem­min Duu­ri-tii­mi pys­tyy löy­tä­mään sopi­via työn­te­ki­jöi­tä ja var­mis­ta­maan hei­dän saatavuutensa.

Jous­ta­vuus työ­vuo­ro­suun­nit­te­lus­sa on tär­ke­ää. Työ­vuo­ro­jen pituuk­sia ja työn­te­ki­jöi­den mää­rää voi­daan mukaut­taa odo­tet­ta­vis­sa ole­van asia­kas­mää­rän mukaan. Tämä onnis­tuu par­hai­ten, kun käy­tös­sä on sekä vaki­tuis­ta että Duu­ri-tii­min tar­joa­maa vuokratyövoimaa.

Ravin­to­lan kan­nat­taa myös vies­tit­tää Duu­ri-tii­mil­le tar­kat osaa­mis­vaa­ti­muk­set, jot­ta saa­daan juu­ri oikean­lai­sia työn­te­ki­jöi­tä. Sel­keä kom­mu­ni­kaa­tio työn luon­tees­ta, vaa­ti­vuu­des­ta ja eri­tyis­piir­teis­tä aut­taa löy­tä­mään par­haat työn­te­ki­jät juu­ri kysei­sen ravin­to­lan tar­pei­siin. Ota yhteyt­tä Duu­ri-tii­miin ajois­sa var­mis­taak­se­si ammat­ti­tai­toi­sen hen­ki­lös­tön saa­ta­vuu­den sesonkihuippuihin.

Mitä hyötyä Duuri-tiimin henkilöstövuokrauksesta on ravintola-alan tulevaisuuden haasteissa?

Duu­ri-tii­min hen­ki­lös­tö­vuo­kraus tar­jo­aa ravin­to­loil­le stra­te­gis­ta jous­ta­vuut­ta alan muut­tu­vis­sa haas­teis­sa. Alaa vai­vaa­va työ­voi­ma­pu­la on yksi mer­kit­tä­vim­mis­tä haas­teis­ta, ja Duu­ri-tii­mi aut­taa tavoit­ta­maan poten­ti­aa­li­sia työn­te­ki­jöi­tä laa­jem­min kuin yksit­täi­nen ravin­to­la pys­tyi­si. Duu­ri-tii­mil­lä on kat­ta­vat ver­kos­tot ja tehok­kaat rek­ry­toin­ti­ka­na­vat, joi­den avul­la löy­de­tään osaa­jia myös tilan­teis­sa, jois­sa työ­mark­ki­nat ovat tiukat.

Moni­puo­lis­ten työ­ko­ke­mus­ten tar­joa­mi­nen on tär­ke­ää alan ammat­ti­lai­sil­le. Duu­ri-tii­min kaut­ta työn­te­ki­jät saa­vat mah­dol­li­suu­den työs­ken­nel­lä eri­lai­sis­sa työym­pä­ris­töis­sä ja kehit­tää moni­puo­li­ses­ti osaa­mis­taan. Tämä tuo ravin­to­loi­hin työn­te­ki­jöi­tä, joil­la on laa­ja-alais­ta koke­mus­ta ja uusia näkökulmia.

Työn­te­ki­jöi­den hyvin­voin­nin var­mis­ta­mi­nen on yhä tär­keäm­pää. Duu­ri-tii­mi kiin­nit­tää eri­tyis­tä huo­mio­ta työn­te­ki­jöi­den­sä jak­sa­mi­seen ja tyy­ty­väi­syy­teen, mikä hei­jas­tuu parem­pa­na pal­ve­lu­na ravin­to­lan asiak­kail­le. Tyy­ty­väi­set työn­te­ki­jät tuo­vat posi­tii­vis­ta ener­gi­aa työympäristöön.

Ravin­to­la-alan kausi­luon­tei­suu­den hal­lin­ta hel­pot­tuu Duu­ri-tii­min avul­la. Ravin­to­lat voi­vat kes­kit­tyä ydin­osaa­mi­seen­sa ja jät­tää hen­ki­lös­tö­hal­lin­non haas­teet Duu­ri-tii­min hoi­det­ta­vak­si. Tämä vapaut­taa resurs­se­ja lii­ke­toi­min­nan kehit­tä­mi­seen ja asia­kas­ko­ke­muk­sen parantamiseen.

Duu­ri-tii­min hen­ki­lös­tö­vuo­kraus­pal­ve­lut mah­dol­lis­ta­vat myös lii­ke­toi­min­nan nopean skaa­laa­mi­sen uusiin mah­dol­li­suuk­siin. Kun ravin­to­la halu­aa laa­jen­taa toi­min­taan­sa tai kokeil­la uusia kon­sep­te­ja, Duu­ri-tii­min vuo­kra­työ­voi­ma tar­jo­aa jous­ta­van tavan kas­vat­taa hen­ki­lös­tö­re­surs­se­ja ilman pit­kä­ai­kai­sia sitou­muk­sia. Tämä pie­nen­tää lii­ke­toi­min­nan ris­ke­jä ja mah­dol­lis­taa ket­te­rän rea­goin­nin mark­ki­noi­den muutoksiin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Soita 045 787 67364