Kuinka henkilöstövuokraus voi auttaa rengasliikettä sesonkivaihteluiden tasaamisessa?

Hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut aut­ta­vat ren­gas­liik­kei­tä tasaa­maan seson­ki­vaih­te­lui­ta tar­joa­mal­la jous­ta­vaa työ­voi­maa kii­re­huip­pui­hin. Ammat­ti­mai­set hen­ki­lös­tö­pal­ve­lut mah­dol­lis­ta­vat nopean rea­goin­nin kevät- ja syys­se­son­kei­hin, jol­loin ren­gas­vaih­dot monin­ker­tais­ta­vat työ­mää­rän. Ren­gas­lii­ke voi opti­moi­da hen­ki­lös­tö­re­surs­se­ja, vähen­tää yli­työ­kor­vauk­sia ja paran­taa asia­kas­pal­ve­lun laa­tua pitä­mäl­lä pal­ve­lu­ka­pa­si­tee­tin kysyn­nän tasol­la. Tehok­kaat hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut muut­ta­vat kiin­teät hen­ki­lös­tö­ku­lut jous­ta­vik­si ja skaa­lau­tu­vik­si kustannuksiksi.

Miksi rengasliikkeet kohtaavat sesonkivaihteluiden haasteita?

Ren­gas­liik­kei­den toi­min­ta kes­kit­tyy voi­mak­kaas­ti kah­teen vuo­sit­tai­seen seson­kiin – kevää­seen ja syk­syyn – jol­loin asiak­kaat vaih­ta­vat ren­kaan­sa kesä- ja tal­vi­käyt­töön. Nämä lyhyet, inten­sii­vi­set jak­sot voi­vat monin­ker­tais­taa nor­maa­lin työ­mää­rän ja luo­da mer­kit­tä­viä haas­tei­ta hen­ki­lös­tö­re­surs­sien hallintaan.

Seson­ki­vaih­te­lut aiheut­ta­vat ren­gas­liik­keil­le usei­ta kon­kreet­ti­sia ongelmia:

  • Epä­ta­sai­nen työ­voi­ma­tar­ve – hil­jais­ten kausien aika­na työn­te­ki­jöi­tä voi olla lii­kaa, kun taas seson­ki­hui­puis­sa työ­voi­maa tar­vi­taan moninkertaisesti
  • Kii­re­huip­pu­jen aika­na syn­ty­vät yli­työ­kus­tan­nuk­set rasit­ta­vat kannattavuutta
  • Nopeas­ti teh­dyt tila­päi­set rek­ry­toin­nit lisää­vät ris­kiä epä­pä­te­vien työn­te­ki­jöi­den palkkaamiseen
  • Asia­kas­pal­ve­lun laa­tu kär­sii, kun hen­ki­lös­tö on yli­kuor­mi­tet­tu ja kiireinen

Monet ren­gas­liik­keet yrit­tä­vät tasa­pai­noil­la vaki­tui­sen hen­ki­lö­kun­nan mää­rän kans­sa, mut­ta opti­moin­ti on vai­ke­aa: lii­an vähäi­nen hen­ki­lös­tö joh­taa seson­kiai­koi­na pit­kiin jonoi­hin ja tyy­ty­mät­tö­miin asiak­kai­siin, kun taas lii­an suu­ri hen­ki­lös­tö­mää­rä aiheut­taa tur­hia kulu­ja hil­jai­si­na kausina.

Miten henkilöstöpalvelut toimivat rengasliikkeen näkökulmasta?

Ammat­ti­mai­set hen­ki­lös­tö­pal­ve­lut toi­mi­vat ren­gas­liik­keil­le kump­pa­nuu­te­na, jos­sa hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys vas­taa työn­te­ki­jöi­den rek­ry­toin­nis­ta, pal­kan­mak­sus­ta ja työ­nan­ta­ja­vel­voit­teis­ta, kun taas ren­gas­lii­ke ohjaa päi­vit­täis­tä työs­ken­te­lyä. Tämä jär­jes­te­ly mah­dol­lis­taa työ­voi­man jous­ta­van skaa­laa­mi­sen seson­kien mukaan tar­peen vaatiessa.

Käy­tän­nös­sä pro­ses­si ete­nee seuraavasti:

  1. Ren­gas­lii­ke mää­rit­te­lee työ­voi­ma­tar­peen­sa (mää­rä, osaa­mi­nen, ajankohta)
  2. Hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys etsii, haas­tat­te­lee ja valit­see sovel­tu­vat työntekijät
  3. Vali­tut työn­te­ki­jät työs­ken­te­le­vät ren­gas­liik­kees­sä sovi­tun ajan
  4. Hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys huo­leh­tii pal­kan­mak­sus­ta, vakuu­tuk­sis­ta, työ­ter­veys­huol­los­ta ja muis­ta laki­sää­tei­sis­tä velvoitteista
  5. Ren­gas­lii­ke mak­saa hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tyk­sel­le sovi­tun kor­vauk­sen pal­ve­luis­ta sel­keän hin­noit­te­lu­mal­lin mukaisesti

Tämä mal­li sel­keyt­tää vas­tuun­ja­koa: hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys hoi­taa hen­ki­lös­tö­hal­lin­non, kun taas ren­gas­lii­ke kes­kit­tyy ydin­toi­min­taan­sa ja vas­taa työ­pai­kal­la tapah­tu­vas­ta amma­til­li­ses­ta perehdytyksestä.

Mitä taloudellisia hyötyjä henkilöstöpalvelut tuovat rengasliikkeelle?

Tehok­kaat hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut muut­ta­vat ren­gas­liik­keen kiin­teät hen­ki­lös­tö­ku­lut jous­ta­vik­si kus­tan­nuk­sik­si, mikä paran­taa kan­nat­ta­vuut­ta seson­ki­vaih­te­lui­den toi­mia­lal­la. Yri­tys mak­saa työ­voi­mas­ta tar­peen mukaan, mikä opti­moi hen­ki­lös­tö­re­surs­sien käyt­töä ja vähen­tää yli­työ­kus­tan­nuk­sia seson­ki­huip­pu­jen aikana.

Mer­kit­tä­vim­mät talou­del­li­set hyö­dyt ovat:

  • Rek­ry­toin­ti­kus­tan­nus­ten vähe­ne­mi­nen – hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys vas­taa työn­te­ki­jöi­den etsi­mi­ses­tä, haas­tat­te­luis­ta ja valinnasta
  • Ennus­tet­ta­vam­mat kus­tan­nuk­set – sel­keä hin­noit­te­lu tekee kulu­jen bud­je­toin­nis­ta helpompaa
  • Vähem­män yli­työ­kus­tan­nuk­sia – mah­dol­li­suus lisä­tä hen­ki­lö­kun­taa juu­ri tar­vit­ta­va mää­rä ilman ylitöitä
  • Sääs­töt hal­lin­nol­li­sis­sa kuluis­sa – hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys hoi­taa pal­kan­mak­sun, vakuu­tuk­set ja muut työnantajavelvoitteet
  • Pii­le­vät sääs­töt asia­kas­tyy­ty­väi­syy­des­sä – riit­tä­vä hen­ki­lös­tö seson­kiai­koi­na paran­taa pal­ve­lu­ta­soa ja vähen­tää asiakaspoistumaa

Ren­gas­liik­keet voi­vat myös hyö­dyn­tää hen­ki­lös­tö­pal­ve­lui­ta kar­toit­taak­seen sopi­via työn­te­ki­jöi­tä: jos työn­te­ki­jä osoit­tau­tuu erin­omai­sek­si, ren­gas­lii­ke voi kes­kus­tel­la rek­ry­toin­ti­mah­dol­li­suuk­sis­ta, mikä pie­nen­tää rekrytointiriskiä.

Kuinka nopeasti henkilöstöpalvelut voivat reagoida rengasliikkeen sesonkivaihteluihin?

Ammat­ti­mai­set hen­ki­lös­tö­pal­ve­lut pys­ty­vät tar­joa­maan ren­gas­liik­keel­le työ­voi­maa tyy­pil­li­ses­ti muu­ta­mien päi­vien sisäl­lä akuut­tiin tar­pee­seen, mut­ta par­hai­den tulos­ten saa­vut­ta­mi­sek­si seson­kiin kan­nat­taa varau­tua ennak­ko­suun­nit­te­lul­la 2-4 viik­koa etu­kä­teen. Tämä mah­dol­lis­taa sopi­vim­pien työn­te­ki­jöi­den löy­tä­mi­sen ja perehdyttämisen.

Nopean rea­goin­ti­ky­vyn taus­tal­la on usei­ta tekijöitä:

  • Laa­duk­kail­la hen­ki­lös­tö­pal­ve­luil­la on jat­ku­vas­ti päi­vit­ty­vä työn­te­ki­jä­re­ser­vi, jos­ta voi­daan löy­tää nopeas­ti sopi­via työntekijöitä
  • Työn­te­ki­jöi­den osaa­mis­kar­toi­tuk­set mah­dol­lis­ta­vat ren­ga­sa­lan koke­muk­sen omaa­vien hen­ki­löi­den nopean tunnistamisen
  • Tehok­kaat pal­ve­lun­tar­joa­jat teke­vät ennak­ko­rek­ry­toin­te­ja tie­dos­sa ole­via seson­ke­ja varten
  • Ammat­ti­mai­sen pro­ses­sin ansios­ta suu­rin osa työn­te­ki­jöis­tä saa töi­tä kah­den vii­kon sisäl­lä ja monet jopa kol­men päi­vän sisäl­lä hakemisesta

Par­hai­ta tulok­sia saa­daan, kun ren­gas­lii­ke suun­nit­te­lee hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tyk­sen kans­sa seson­ki­tar­peen­sa etu­kä­teen. Näin voi­daan var­mis­taa, että saa­ta­vil­la on juu­ri oikean osaa­mis­ta­son työn­te­ki­jöi­tä oike­aan aikaan.

Millä tavoin henkilöstöpalveluiden kautta saatavat työntekijät perehdytetään rengasalan tehtäviin?

Hen­ki­lös­tö­pal­ve­lui­den kaut­ta tule­vien työn­te­ki­jöi­den pereh­dy­tyk­ses­sä sovel­le­taan jaet­tua vas­tuu­mal­lia, jos­sa pal­ve­lun­tar­joa­ja pereh­dyt­tää ylei­set työ­suh­tee­seen liit­ty­vät asiat ja ren­gas­lii­ke vas­taa amma­til­li­ses­ta ja työ­paik­ka­koh­tai­ses­ta pereh­dy­tyk­ses­tä. Tämä teho­kas mal­li var­mis­taa, että työn­te­ki­jät ovat val­mii­ta tuot­ta­vaan työ­hön nopeasti.

Pereh­dy­tys jakau­tuu tyy­pil­li­ses­ti seuraavasti:

  • Hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tyk­sen vas­tuul­la on perehdyttää: 
    • Työ­suh­teen ehdot ja palkanmaksu
    • Työ­ajan seu­ran­ta ja raportointi
    • Sai­raus­pois­sao­lo­jen ilmoittaminen
    • Työ­ter­veys­huol­lon käytännöt
    • Ylei­set työturvallisuusasiat
  • Ren­gas­liik­keen vas­tuul­la on perehdyttää: 
    • Työym­pä­ris­tö ja työvälineet
    • Ren­ga­sa­lan työ­teh­tä­vät ja tekniikat
    • Työ­pai­kan turvallisuuskäytännöt
    • Asia­kas­pal­ve­lu­pro­ses­sit
    • Työ­vuo­ro­jär­jes­te­lyt

Laa­duk­kaat hen­ki­lös­tö­pal­ve­lut yllä­pi­tä­vät ren­ga­sa­lal­le eri­kois­tu­nut­ta työn­te­ki­jä­re­ser­viä, jol­loin työn­te­ki­jöil­lä on jo perus­tie­dot alan työ­teh­tä­vis­tä. Tämä lyhen­tää pereh­dy­ty­sai­kaa ja paran­taa työn laa­tua heti alus­ta alkaen.

Miksi luotettava kumppani on tärkeä rengasliikkeelle?

Ren­gas­liik­keen kan­nat­taa vali­ta yhteis­työ­kump­pa­nik­si hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tys, jol­la on koke­mus­ta ren­ga­sa­las­ta ja tek­ni­sis­tä alois­ta, sel­keä hin­noit­te­lu­mal­li ja kyky toi­mit­taa työn­te­ki­jöi­tä nopeas­ti seson­ki­huip­pui­hin. Luo­tet­ta­vuus, jous­ta­vuus ja ymmär­rys ren­ga­sa­lan eri­tyis­piir­teis­tä teke­vät hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tyk­ses­tä erin­omai­sen kump­pa­nin pit­kä­jän­tei­seen yhteistyöhön.

Hyvän hen­ki­lös­tö­kump­pa­nin vahvuudet:

  • Toi­mia­la­ko­ke­mus – koke­mus­ta ren­ga­sa­lan ja tek­nis­ten alo­jen henkilöstöratkaisuista
  • Sel­keä hin­noit­te­lu – läpi­nä­ky­vä hin­noit­te­lu­mal­li tekee yhteis­työs­tä sujuvaa
  • Teho­kas rek­ry­toin­ti­pro­ses­si – työn­te­ki­jöi­den osaa­mi­sen ja sovel­tu­vuu­den huo­lel­li­nen varmistaminen
  • Nopea rea­goin­ti­ky­ky – kyky toi­mit­taa työn­te­ki­jöi­tä jous­ta­vas­ti myös äkil­li­siin tarpeisiin
  • Jous­ta­vat sopi­museh­dot – yhteis­työ­mal­li huo­mioi ren­ga­sa­lan sesonkivaihtelut
  • Tyy­ty­väi­set työn­te­ki­jät – työn­te­ki­jöis­tä huo­leh­ti­mi­nen näkyy työ­te­hok­kuu­des­sa ja motivaatiossa

Par­hai­ta tulok­sia saa­daan, kun yhteis­työs­tä hen­ki­lös­tö­pal­ve­lu­yri­tyk­sen kans­sa teh­dään pit­kä­jän­teis­tä. Kun pal­ve­lun­tar­joa­ja oppii tun­te­maan ren­gas­liik­keen tar­peet, se pys­tyy varau­tu­maan seson­kei­hin proak­tii­vi­ses­ti ja tar­joa­maan samo­ja hyväk­si todet­tu­ja työn­te­ki­jöi­tä seu­raa­vis­sa­kin sesongeissa.

Duu­ri-tii­min tar­joa­mat hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut ovat ren­gas­liik­keil­le stra­te­gi­nen valin­ta seson­ki­vaih­te­lui­den hal­lin­taan. Ne mah­dol­lis­ta­vat jous­ta­vuu­den työ­voi­ma­kus­tan­nuk­sis­sa, vähen­tä­vät rek­ry­toin­tiin liit­ty­viä ris­ke­jä ja aut­ta­vat yllä­pi­tä­mään kor­ke­aa pal­ve­lu­ta­soa kii­re­huip­pu­jen aika­na. Yhteis­työ Duu­ri-tii­min kans­sa antaa ren­gas­liik­keel­le mah­dol­li­suu­den kes­kit­tyä ydin­lii­ke­toi­min­taan­sa ja asia­kas­pal­ve­luun hen­ki­lös­tö­hal­lin­non haas­tei­den sijaan. Ota yhteyt­tä Duu­ri-tii­miin henkilöstöratkaisuista

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Soita 045 787 67364