Mikä on koeajan merkitys?
Koeajan tarkoituksena on antaa sopijapuolille mahdollisuus harkita vastaako tehty sopimus työsuhteelle asetettuja odotuksia ja sopimuksenteossa saatuja käsityksiä.
Työnantajalla on koeaikana mahdollisuus selvittää muun muassa:
- työntekijän ammattitaito
- soveltuvuus työhön ja työyhteisöön
Työntekijällä on mahdollisuus arvioida onko hän tyytyväinen
- tarjottuun työhön
- työskentelyolosuhteisiin
Kuka voi purkaa koeajan?
Kumpi tahansa osapuoli - työntekijä tai työnantaja.
Jos työsuhde puretaan koeajalla, milloin työ päättyy?
Koeaikapurku päättää työsopimuksen heti.
Kuinka pitkä koeaika voi olla?
Lain mukaan koeajan enimmäispituus voi olla kuusi kuukautta. Määräaikaisen työsopimuksen osalta koeaika voi olla enintään puolet määräajan kestosta. Työehtosopimus voi asettaa tähän poikkeuksia.
Edellyttääkö koeaikapurun tekemistä varoitus?
Koeaikapurun tekeminen ei edellytä varoitusta, mutta työntekijälle on toki eettistä antaa palautetta esimerkiksi työsuoritukseen liittyen, jos siihen on tarvetta. Näin työntekijä tietää perustellusti, mitä häneltä odotetaan. Toki odotuksista olisi syytä keskustella molemmin puolin jo rekrytointiprosessin aikana.
Millä syillä koeaikapurkua ei saa tehdä?
Työsopimusta ei saa purkaa syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Koeajan purkamisen peruste ei saa olla mielivaltainen tai perustua selvittämättömiin tai aiheettomiin epäilyihin liittyen esimerkiksi työntekijän terveydentilaan. Työnantaja ei voi tehdä koeaikapurkua tuotannollisista tai taloudellisista syistä.
Millainen voi olla koeaikapurun syy?
Työnantajan tekemän koeaikapurun perusteena tulee olla esimerkiksi sellainen työntekijän työsuoritukseen, henkilöön tai käyttäytymiseen liittyvä syy, jonka vuoksi tehty työsopimus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia vaatimuksia tai edellytyksiä. Koeaikapurun perusteen tulee olla todellinen ja sen täyttymistä tulee arvioida kokonaisvaltaisesti.
Kuvitteellinen tilanne: Työntekijä aloittaa asiakaspalvelutehtävissä, joissa vaaditaan nopeaa reagointia, tarkkuutta ja ystävällistä asiakaskohtaamista. Koeajan aikana käy kuitenkin ilmi, että työntekijä tekee toistuvasti virheitä asiakastilausten käsittelyssä, hän on välinpitämätön korjaamaan virheitään, eikä hänen asiakaspalveluasenteensa vastaa työnantajan odotuksia, vaikka hänelle on annettu perehdytystä ja ohjausta. Työnantaja katsoo, että virheet ja asenteeseen liittyvät puutteet ovat sellaisia, ettei työsopimus vastaa työnantajan perusteltuja tarpeita, ja päättää purkaa työsuhteen koeajalla.
Mitä tulee huomioida, kun koeaika lähestyy loppuaan?
Koeajan päättymisen jälkeen esimerkiksi työntekijän alisuoriutumiseen voi olla vaikea puuttua.
Lähde: Henkilöstöala HELA ry

Artikkelin kirjoitti
Ella Alhainen
HR-päällikkö
Duuri-tiimi