Kahvilatyöntekijöiden löytäminen kesäksi - täydellinen opas yrittäjille

Kesän lähes­ty­mi­nen tuo kah­vi­la-alan yrit­tä­jil­le tut­tu­ja haas­tei­ta: asia­kas­vir­rat kas­va­vat, tar­ve kah­vi­la­työn­te­ki­jöil­le lisään­tyy ja sopi­vien kesä­työn­te­ki­jöi­den löy­tä­mi­nen tun­tuu usein ylit­se­pää­se­mät­tö­mäl­tä teh­tä­väl­tä. Samaan aikaan kii­rei­sen seson­gin kes­kel­lä pitäi­si kes­kit­tyä asia­kas­pal­ve­luun ja lii­ke­toi­min­nan pyörittämiseen.

Täs­sä oppaas­sa käym­me läpi kesä­kau­den eri­tyis­haas­teet kah­vi­la-alal­la ja tar­joam­me kon­kreet­ti­sia rat­kai­su­ja sii­hen, miten löy­dät oikeat työn­te­ki­jät kesän kii­rei­sim­piin het­kiin. Opit ymmär­tä­mään, mik­si perin­tei­set rek­ry­toin­ti­me­ne­tel­mät eivät aina toi­mi kesä­rek­ry­toin­nis­sa ja mil­lai­sia vaih­toeh­to­ja mark­ki­noil­la on saatavilla.

Hel­pom­pi rat­kai­su: Jos haluat kes­kit­tyä ydin­lii­ke­toi­min­taa­si sen sijaan, että käy­tät aikaa rek­ry­toin­tiin, voit vuo­kra­ta koke­neen tai uuden työn­te­ki­jän hen­ki­lös­tö­vuo­kraus­pal­ve­lun kaut­ta. Tun­ti­hin­ta muo­dos­tuu yleen­sä työn­te­ki­jän pal­kas­ta ker­rot­tu­na 1,85:llä ja sisäl­tää sai­raus­pois­sao­lot sekä vuo­si­lo­mat. Monet pal­ve­lun­tar­joa­jat anta­vat asiak­kail­leen lisäk­si tukea HR-asiois­sa, myös yri­tyk­sen oman hen­ki­lös­tön osalta.

Kesäkauden haasteet kahvila-alalla ja työvoiman tarve

Kesä­se­son­ki aset­taa kah­vi­la-alan työn­te­ki­jöil­le ja yrit­tä­jil­le eri­tyi­siä vaa­ti­muk­sia. Asia­kas­vir­rat voi­vat kas­vaa jopa 50-80 pro­sent­tia nor­maa­li­ta­sos­ta, kun ihmi­set viet­tä­vät enem­män aikaa kau­pun­geil­la ja hake­vat vir­vok­kei­ta hel­tei­siin päi­viin. Tämä tar­koit­taa sitä, että nor­maa­li hen­ki­lös­tö­mi­toi­tus ei enää rii­tä takaa­maan suju­vaa palvelua.

Tyy­pil­li­siä ongel­mia, joi­ta yrit­tä­jät koh­taa­vat kii­rei­sim­män seson­gin aikana:

  • Pit­kät jonot ja asiak­kai­den tur­hau­tu­mi­nen hitaas­ta palvelusta
  • Vaki­tui­sen hen­ki­lös­tön yli­kuor­mit­tu­mi­nen ja lop­puun­pa­la­mi­sen riski
  • Laa­dun heik­ke­ne­mi­nen kii­reen keskellä
  • Oman hen­ki­lös­tön loma­kau­den jär­jes­tä­mi­nen samaan aikaan kii­reen kanssa

Ravin­to­la-alan rek­ry­toin­ti kesä­kau­dek­si vaa­tii eri­tyis­tä suun­nit­te­lua, sil­lä tar­ve työn­te­ki­jöil­le on usein äkil­li­nen ja mää­rä­ai­kai­nen. Samaan aikaan kil­pai­lu osaa­vis­ta työn­te­ki­jöis­tä kiris­tyy, kun kaik­ki alan yri­tyk­set etsi­vät lisä­kä­siä samaan aikaan. Tämä joh­taa tilan­tee­seen, jos­sa perin­tei­set rek­ry­toin­ti­me­ne­tel­mät osoit­tau­tu­vat lii­an hitaik­si ja resurs­se­ja vieviksi.

Miksi perinteinen rekrytointi ei toimi kesätyöntekijöille?

Taval­li­nen rek­ry­toin­ti­pro­ses­si on suun­ni­tel­tu pit­kä­ai­kai­siin työ­suh­tei­siin, ei mää­rä­ai­kais­ten kesä­työn­te­ki­jöi­den han­kin­taan. Pro­ses­si työ­paik­kail­moi­tuk­ses­ta lopul­li­seen työ­so­pi­muk­seen voi kes­tää usei­ta viik­ko­ja, mikä on lii­an hidas­ta kesä­kau­den akuut­tiin tarpeeseen.

Kesä­rek­ry­toin­nin eri­tyis­haas­teet kah­vi­la-alal­la muo­dos­tu­vat useis­ta tekijöistä:

“Kesä­kau­del­la tar­vit­sem­me työn­te­ki­jöi­tä usein jo huo­men­na, mut­ta perin­tei­nen rek­ry­toin­ti vie aikaa vähin­tään 2-3 viik­koa hakua­jas­ta lopul­li­seen päätökseen.” 

Työ­voi­man vuo­kraus tar­jo­aa rat­kai­sun näi­hin haas­tei­siin, mut­ta sen hyö­dyt ulot­tu­vat pidem­mäl­le kuin pelk­kä nopeus. Hal­lin­nol­li­nen taak­ka vähe­nee mer­kit­tä­väs­ti, kun ei tar­vit­se hoi­taa työ­so­pi­muk­sia, pal­kan­mak­sua tai mui­ta HR-pro­ses­se­ja mää­rä­ai­kai­sil­le työn­te­ki­jöil­le. Lisäk­si ris­ki vää­räs­tä rek­ry­toin­nis­ta pie­ne­nee, kun työn­te­ki­jät on jo ennal­ta arvioi­tu ja heil­lä on koke­mus­ta vas­taa­vis­ta tehtävistä.

Toi­nen mer­kit­tä­vä ongel­ma on se, että kah­vi­la hen­ki­lös­tön tar­ve vaih­te­lee päi­vit­täin sään ja seson­gin mukaan. Perin­tei­nen rek­ry­toin­ti ei tar­joa jous­ta­vuut­ta tilan­tei­siin, jois­sa tar­vi­taan lisä­työ­voi­maa vain tiet­tyi­nä päi­vi­nä tai viikonloppuina.

Henkilöstövuokrauksen edut kahvila-alan yrittäjille

Hen­ki­lös­tö­pal­ve­lut tar­joa­vat kah­vi­la-alan yrit­tä­jil­le usei­ta kon­kreet­ti­sia etu­ja, jot­ka teke­vät kesä­kau­den hal­lin­nas­ta huo­mat­ta­vas­ti suju­vam­paa. Jous­ta­vuus on ehkä mer­kit­tä­vin hyö­ty - voit lisä­tä tai vähen­tää työ­voi­maa tar­peen mukaan ilman pit­kä­ai­kai­sia sitoumuksia.

Perin­tei­nen rekrytointi Hen­ki­lös­tö­vuo­kraus Kes­kei­sin etu
2-4 vii­kon rekrytointiprosessi Työn­te­ki­jä saa­ta­vil­la päivissä Nopeus
Työ­so­pi­muk­set ja palkanlaskenta Ei hal­lin­nol­li­sia velvoitteita Resurs­sien säästö
Epä­var­muus soveltuvuudesta Ennal­ta arvioi­dut työntekijät Laa­dun varmistus

Ris­kien mini­moin­ti on toi­nen mer­kit­tä­vä etu. Jos vuo­krat­tu työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­viin, voi­daan tilan­ne kor­ja­ta nopeas­ti ilman moni­mut­kai­sia irti­sa­no­mis­pro­ses­se­ja. Tämä on eri­tyi­sen tär­ke­ää kah­vi­la-alan työn­te­ki­jöi­den koh­dal­la, sil­lä asia­kas­pal­ve­lu­tai­dot ja sopeu­tu­mi­nen tii­min dyna­miik­kaan ovat kriit­ti­siä tekijöitä.

Hal­lin­nol­li­nen hel­pot­tu­mi­nen antaa yrit­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den kes­kit­tyä ydin­lii­ke­toi­min­taan - asia­kas­ko­ke­muk­sen paran­ta­mi­seen, tuo­te­ke­hi­tyk­seen ja stra­te­gi­seen suun­nit­te­luun. Kun hen­ki­lös­tö­asiat ovat ammat­ti­lais­ten hoi­dos­sa, aikaa jää olen­nai­sem­pien asioi­den hoi­ta­mi­seen kesän kii­rei­sim­pi­nä hetkinä.

Miten valita oikeat kahvilatyöntekijät kesäksi?

Oikei­den kesä­työn­te­ki­jöi­den valin­ta vaa­tii huo­lel­lis­ta har­kin­taa, sil­lä he tule­vat osak­si tii­miä juu­ri kii­rei­sim­pä­nä aika­na. Tär­keim­mät omi­nai­suu­det, joi­ta kan­nat­taa etsiä, liit­ty­vät sekä tek­ni­siin tai­toi­hin että persoonallisuuteen.

Kes­kei­set tai­dot ja ominaisuudet:

  • Asia­kas­pal­ve­lu­ko­ke­mus - ei vält­tä­mät­tä kah­vi­la-alal­ta, mut­ta ymmär­rys asiakaskohtaamisista
  • Stres­sin­sie­to­ky­ky ja kyky työs­ken­nel­lä kiireessä
  • Tii­mi­työ­tai­dot ja sopeu­tu­mis­ky­ky ole­mas­sa ole­vaan työkulttuuriin
  • Hygie­nia­pas­si ja perus­tie­dot elintarvikehygieniasta
  • Jous­ta­vuus työ­ai­ko­jen suh­teen, eri­tyi­ses­ti vii­kon­lo­put ja iltavuorot

Sovel­tu­vuu­den arvioi­mi­ses­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio­ta sii­hen, miten haki­ja kuvaa aiem­pia koke­muk­si­aan haas­ta­vis­ta tilan­teis­ta. Kah­vi­la­työs­sä koh­da­taan päi­vit­täin tilan­tei­ta, jois­sa pitää pys­tyä rat­kai­se­maan ongel­mia itse­näi­ses­ti ja säi­lyt­tä­mään ystä­väl­li­nen asen­ne pai­neen allakin.

Eri­tyi­ses­ti kesä­työn­te­ki­jöi­den valin­nas­sa on tär­ke­ää huo­mioi­da moti­vaa­tio ja asen­ne. Vaik­ka työ­suh­de on mää­rä­ai­kai­nen, oikea asen­ne takaa sen, että työn­te­ki­jä sitou­tuu teh­tä­viin ja antaa par­haan panok­sen­sa lyhyen­kin ajan kulues­sa. Tämä on rat­kai­se­van tär­ke­ää asia­kas­ko­ke­muk­sen laa­dun säi­lyt­tä­mi­sek­si seson­gin aikana.

Duuri-tiimi tukee kesäkauden henkilöstöhaasteissa

Duu­ri-tii­mi ymmär­tää kah­vi­la-alan eri­tyis­vaa­ti­muk­set ja kesä­kau­den ainut­laa­tui­set haas­teet. Tar­joam­me sekä suo­raa rek­ry­toin­tia että hen­ki­lös­tö­vuo­kraus­pal­ve­lu­ja, jot­ta voit vali­ta yri­tyk­sel­le­si par­hai­ten sopi­van rat­kai­sun. Koke­neet asian­tun­ti­jam­me aut­ta­vat löy­tä­mään oikeat työn­te­ki­jät juu­ri sinun tar­pei­sii­si - oli kyse sit­ten pit­kä­ai­kai­ses­ta tii­min vah­vis­ta­mi­ses­ta tai kesä­kau­den akuu­tis­ta työvoimatarpeesta.

Pal­ve­lum­me sisäl­tää koko­nais­val­tai­sen tuen hen­ki­lös­tö­asiois­sa, mikä antaa sinul­le mah­dol­li­suu­den kes­kit­tyä sii­hen, mitä osaat par­hai­ten - asiak­kai­de­si pal­ve­le­mi­seen ja lii­ke­toi­min­ta­si kehit­tä­mi­seen. Ota yhteyt­tä, niin kes­kus­te­lem­me sii­tä, miten voim­me aut­taa sinua raken­ta­maan menes­ty­vän kesäkauden.

Samankaltaiset artikkelit

Soita 045 787 67364