Mitkä virheet välttää työpaikkailmoituksessa?

Työ­paik­kail­moi­tuk­sen vir­heet voi­vat kar­koit­taa par­haat haki­jat ja vähen­tää haki­ja­mää­riä mer­kit­tä­väs­ti. Ylei­sin vir­he on epä­sel­vä työ­teh­tä­vien kuvaus, joka jät­tää haki­jat epä­tie­toi­sik­si työn sisäl­lös­tä. Mui­ta taval­li­sia suden­kuop­pia ovat lii­an tiu­kat vaa­ti­muk­set, puut­teel­li­set yri­tys­tie­dot ja huo­no näky­vyys työn­ha­kua­lus­toil­la. Nämä ongel­mat vai­kut­ta­vat suo­raan sii­hen, kuin­ka mon­ta laa­du­kas­ta haki­jaa ilmoi­tus tavoittaa.

Mitkä ovat yleisimmät virheet työpaikkailmoituksen kirjoittamisessa?

Epä­sel­vät työ­teh­tä­vien kuvauk­set, lii­an tiu­kat vaa­ti­muk­set ja puut­teel­li­set yri­tys­tie­dot ovat ylei­sim­piä vir­hei­tä työ­paik­kail­moi­tuk­sis­sa. Nämä vir­heet kar­kot­ta­vat poten­ti­aa­li­set haki­jat ja vähen­tä­vät laa­duk­kai­den kan­di­daat­tien kiin­nos­tus­ta merkittävästi.

Työ­teh­tä­vien kuvaus on ilmoi­tuk­sen tär­kein osa, mut­ta usein se jää lii­an ylei­sel­le tasol­le. Kun ilmoi­tuk­ses­sa lukee vain “moni­puo­li­sia työ­teh­tä­viä” tai “asia­kas­pal­ve­lua”, haki­ja ei saa todel­lis­ta kuvaa sii­tä, mitä työ käy­tän­nös­sä sisäl­tää. Hyvä työ­paik­kail­moi­tus ker­too kon­kreet­ti­ses­ti, mil­lai­sia teh­tä­viä työ­hön kuu­luu ja mil­lai­ses­sa ympä­ris­tös­sä työ­tä tehdään.

Lii­an tiu­kat tai epä­rea­lis­ti­set vaa­ti­muk­set kar­si­vat haki­ja­kun­taa tar­peet­to­mas­ti. Jos vaa­ti­muk­se­na on vii­den vuo­den koke­mus aloi­tus­ta­son teh­tä­vään tai lukui­sia eri­kois­tai­to­ja perus­pes­tiin, monet sopi­vat haki­jat jät­tä­vät hake­mat­ta. Vaa­ti­mus­ten tuli­si olla rea­lis­ti­sia ja kes­kit­tyä todel­la tär­kei­siin osaamisalueisiin.

Puut­teel­li­set yri­tys­tie­dot jät­tä­vät haki­jan epä­tie­toi­sek­si sii­tä, mil­lai­nen työ­paik­ka on kysees­sä. Kun yri­tyk­sen toi­mia­laa, kokoa tai kult­tuu­ria ei kuva­ta lain­kaan, haki­jan on vai­kea arvioi­da, sopii­ko työ­paik­ka hänelle.

Miten kirjoittaa houkutteleva työpaikkailmoitus, joka erottuu joukosta?

Hou­kut­te­le­va työ­paik­kail­moi­tus alkaa sel­keäs­tä otsi­kos­ta, sisäl­tää tar­kan työ­teh­tä­vien kuvauk­sen ja esit­te­lee yri­tys­kult­tuu­rin sekä työ­suh­de-edut. Kie­len­käyt­tö on luon­nol­lis­ta ja koh­de­ryh­mää puhut­te­le­vaa, mikä erot­taa ilmoi­tuk­sen mas­sas­ta ja herät­tää oikei­den haki­joi­den mielenkiinnon.

Otsi­kon mer­ki­tys­tä ei voi aliar­vioi­da, sil­lä se on haki­jan ensim­mäi­nen kon­tak­ti ilmoi­tuk­see­si. Hyvä otsik­ko on tark­ka ja kuvaa­va, esi­mer­kik­si “Tuo­tan­to­työn­te­ki­jä - 3-vuo­ro­työ - Tam­pe­re” sen sijaan, että kir­joit­tai­sit vain “Työn­te­ki­jää haetaan”.

Työ­teh­tä­vien kuvauk­ses­sa kan­nat­taa olla kon­kreet­ti­nen. Ker­ro, mil­lai­sia konei­ta tai lait­tei­ta työs­sä käy­te­tään, mil­lai­set työ­ajat ovat ja mil­lai­nen työym­pä­ris­tö on. Jos kysees­sä on ravin­to­la-alan työ, mai­nit­se mil­lai­nen ravin­to­la on kysees­sä ja mil­lai­sia ruo­kia siel­lä valmistetaan.

Yri­tys­kult­tuu­rin esit­te­ly aut­taa haki­jaa ymmär­tä­mään, mil­lai­nen työ­paik­ka on. Ker­ro, onko ilma­pii­ri ren­to vai muo­dol­li­nen, työs­ken­nel­lään­kö tii­mis­sä vai itse­näi­ses­ti, ja mil­lai­sia arvo­ja yri­tyk­ses­sä pide­tään tär­kei­nä. Hyvä työ­paik­kail­moi­tus antaa rea­lis­ti­sen kuvan työpaikasta.

Työ­suh­de-etu­jen mai­nit­se­mi­nen tekee ilmoi­tuk­ses­ta hou­kut­te­le­vam­man. Ker­ro esi­mer­kik­si lii­kun­tae­duis­ta, lou­na­se­tua, kou­lu­tus­mah­dol­li­suuk­sis­ta tai jous­ta­vis­ta työ­ajois­ta. Nämä voi­vat olla rat­kai­se­va teki­jä haki­jan päätöksenteossa.

Miksi työpaikkailmoitus ei saa hakijoita ja miten korjata tilanne?

Huo­no näky­vyys, vää­rä koh­den­ta­mi­nen ja epä­rea­lis­ti­nen haki­ja­pro­fii­li ovat ylei­sim­mät syyt sii­hen, mik­si työ­paik­kail­moi­tus ei herä­tä kiin­nos­tus­ta. Tilan­ne kor­jaan­tuu paran­ta­mal­la ilmoi­tuk­sen näky­vyyt­tä oikeil­la alus­toil­la ja opti­moi­mal­la sisäl­töä haki­joi­den näkökulmasta.

Näky­vyy­son­gel­ma syn­tyy usein sii­tä, että ilmoi­tus jul­kais­taan vain yhdel­lä alus­tal­la tai vää­räs­sä pai­kas­sa. Eri koh­de­ryh­mät käyt­tä­vät eri työn­ha­kua­lus­to­ja, joten ilmoi­tuk­sen tuli­si näkyä useam­mas­sa pai­kas­sa samanaikaisesti.

Vää­rä koh­den­ta­mi­nen tar­koit­taa sitä, että ilmoi­tus ei tavoi­ta oike­aa koh­de­ryh­mää. Jos haet koke­mat­to­mia työn­te­ki­jöi­tä, mut­ta jul­kai­set ilmoi­tuk­sen vain ammat­ti­lai­sil­le suun­na­tuil­la alus­toil­la, haki­ja­mää­rät jää­vät vähäi­sik­si. Mie­ti, mis­sä koh­de­ryh­mä­si toden­nä­köi­ses­ti etsii töitä.

Epä­rea­lis­ti­nen haki­ja­pro­fii­li kar­kot­taa sopi­vat kan­di­daa­tit. Jos vaa­ti­muk­set ovat lii­an kor­keat tai työ­eh­dot epä­sel­viä, haki­jat siir­ty­vät kil­pai­li­joi­den ilmoi­tuk­siin. Tar­kis­ta, ovat­ko vaa­ti­muk­se­si todel­la vält­tä­mät­tö­miä ja realistisia.

Kor­jaa tilan­ne päi­vit­tä­mäl­lä ilmoi­tuk­sen sisäl­tö sel­keäm­mäk­si ja jul­kai­se­mal­la se useam­mal­la alus­tal­la. Kysy myös työn­te­ki­jöil­tä­si palau­tet­ta ilmoi­tuk­ses­ta ennen julkaisua.

Kannattaako työpaikkailmoituksen sijaan harkita henkilöstövuokrausta?

Hen­ki­lös­tö­vuo­kraus on kus­tan­nus­te­ho­kas ja nopea vaih­toeh­to omal­le rek­ry­toin­nil­le, joka tar­jo­aa myös HR-tukea. Se on jär­ke­vä rat­kai­su, kun haluat kes­kit­tyä ydin­lii­ke­toi­min­taan sääs­täen aikaa ja resurs­se­ja rekrytointiprosessista.

Kus­tan­nus­te­hok­kuus syn­tyy sii­tä, että hen­ki­lös­tö­vuo­kraus­yri­tys hoi­taa kaik­ki rek­ry­toin­tiin liit­ty­vät teh­tä­vät ammat­ti­tai­dol­la. Sinun ei tar­vit­se käyt­tää aikaa hake­mus­ten läpi­käyn­tiin, haas­tat­te­lui­hin tai taus­ta­tar­kis­tuk­siin. Lisäk­si väl­te­tään vir­he­rek­ry­toin­tien kustannukset.

Nopeus on mer­kit­tä­vä etu kii­reel­li­sis­sä tilan­teis­sa. Kun tar­vit­set työn­te­ki­jän nopeas­ti, hen­ki­lös­tö­vuo­kraus­yri­tys pys­tyy tar­joa­maan sopi­via kan­di­daat­te­ja usein jo muu­ta­mas­sa päi­väs­sä. Oma rek­ry­toin­ti­pro­ses­si vie yleen­sä viik­ko­ja tai kuukausia.

Mikä­li haluat kes­kit­tyä ydin­lii­ke­toi­min­taa­si sen sijaan, että käy­tät aikaa työ­paik­kail­moi­tus­ten laa­ti­mi­seen, voit vuo­kra­ta työn­te­ki­jän meil­tä. Tun­ti­hin­ta on yleen­sä työn­te­ki­jän palk­ka ker­rot­tu­na 1,85:llä (raken­nus­aloil­la 2,0) ja se sisäl­tää sai­raus­pois­sao­lot sekä vuo­si­lo­mat. Annam­me asiak­kail­lem­me tar­vit­taes­sa apua myös muis­sa HR-asiois­sa, myös oman hen­ki­lös­tön osalta.

Hen­ki­lös­tö­vuo­kraus sopii eri­tyi­sen hyvin tilan­tei­siin, jois­sa tar­vit­set työn­te­ki­jän mää­rä­ai­kai­ses­ti, haluat tes­ta­ta työn­te­ki­jän sopi­vuut­ta ennen vaki­tuis­ta palk­kaa­mis­ta, tai kun oma HR-osaa­mi­nen on rajal­lis­ta. Se on myös hyvä rat­kai­su seson­ki­luon­tei­siin tarpeisiin.

Duuri-tiimi tukee rekrytointihaasteissasi

Onnis­tu­nut rek­ry­toin­ti vaa­tii aikaa, osaa­mis­ta ja oikean­lais­ta lähes­ty­mis­ta­paa. Duu­ri-tii­mi ymmär­tää nämä haas­teet ja tar­jo­aa yri­tyk­sil­le jous­ta­via rat­kai­su­ja hen­ki­lös­tö­tar­pei­siin. Oli kyse sit­ten oman rek­ry­toin­nin tuke­mi­ses­ta tai hen­ki­lös­tö­vuo­krauk­sen hyö­dyn­tä­mi­ses­tä, autam­me löy­tä­mään juu­ri yri­tyk­sel­le­si sopi­vim­man tavan hank­kia osaa­vaa työ­voi­maa. Pit­kä koke­muk­sem­me alal­ta ja syvä ymmär­ryk­sem­me eri toi­mia­lo­jen tar­peis­ta mah­dol­lis­ta­vat tehok­kaan ja tulok­sel­li­sen yhteis­työn. Ota yhteyt­tä, niin kes­kus­tel­laan, miten voim­me tukea yri­tyk­se­si kas­vua ja menes­tys­tä oikean­lais­ten rek­ry­toin­ti­rat­kai­su­jen avulla.

Samankaltaiset artikkelit

Soita 045 787 67364