Vaikka uskomme vahvasti huumorin olevan elämän sokeri, on joskus myös aika pysähtyä miettimään otsa rypyssä vakavia asioita. On tärkeää osata eritellä periaatteitaan ja miettiä, mistä atomeista oma ja yrityksen moraali rakentuu. Omia periaatteita rauhoitutaan aika ajoin tuijottamaan kuin leirinuotiota myös arjen melskeessä, jotta moraali ei murene. Se on tärkein asia kestävän kehityksen taustalla.
Alla olevat arvot ovat toimintamme kivijalka.
1. Rehellisyys. Suomen kokoisessa maassa piirit ovat pienet ja maine niin hyvässä kuin pahassakin jää elämään pitkäksi aikaa. Rehellisyys on valintakysymys. Jos lähtee edes pienessä määrin epärehellisyyden tielle, on vaikea tehdä rajanveto siihen, missä kohtaa puhuu totta. Epärehellisyydellä voi näennäisesti pystyä pelastamaan nahkansa lyhytaikaisesti tai saada nopeaa taloudellista hyötyä, mutta ennemmin tai myöhemmin valheen seuraukset paljastuvat karulla tavalla.
Meidän täytyy pystyä katsomaan selkä suorana silmiin yhteistyökumppaneitamme, työntekijöitämme ja freelancereitamme sekä viranomaisia.
2. Positiivinen asenne. Emme halua nähdä mahdollisuuksissa ongelmia vaan ongelmissa mahdollisuuksia.
3. Reiluus. Tavoitteenamme on harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa, mutta löytää siihen keinot niin, että voimme olla hinnoittelussa järkeviä sekä asiakkaillemme, että maksaa asianmukaista korvausta henkilöstöllemme.
4. Muiden kunnioittaminen ja käytöstavat. Olemme tekemisissä monien erilaisten ihmisten ja maailmankatsomusten kanssa. Duuri-tiimi on poliittisesti sekä uskonnollisesti neutraali, eikä ota kantaa erilaisiin maailmankatsomuksellisiin näkemyksiin.
Kaikkien Duuri-tiimiläisten odotetaan osaavan kunnioittaa toisten oikeutta omiin mielipiteisiinsä, elämäntyyliinsä ja maailmankuvaansa. Toisten tervehtiminen ja ihmisarvoinen kohtelu ovat ehdottomia vaatimuksia Duuri-tiimissä. Tämä on tärkeää muistaa myös ollessamme töissä asiakkaidemme työpaikoilla.
Muistamme, että pari kivaa sanaa voi pelastaa työkaverin tai vaikka kuluttaja-asiakkaan päivän tai jopa viikon.
5. Asiakaslähtöisyys toiminnassamme. Asiakkaiden palveleminen on toimintamme lähtökohta ja kunnia-asia. Tähän sisältyy se, että meidät tavoittaa helposti puhelimella, sähköpostilla tai mahdollisia muita kanavia hyödyntäen. Itse työn teemme reippaasti, huolellisesti ja niin kuin toivoisimme sen tehtävän itsellemme. Me olemme asiakkaitamme varten, eivätkä asiakkaat meitä varten.
6. Avoimuus ihmissuhteissa. Toivomme Duuri-tiimiläisten olevan avoimia ja kynnyksen viestinnälle keskenämme olevan matala. Ikävää olisi, jos työntekijällä jäisi hampaankoloon jokin asia pitkäksi aikaa tai vielä pahempaa, jos Duuri-tiimissä alkaisi kuulua mollisointuista valitusta.
Duuri-tiimiläiset antavat itsestään paljon ollessaan keikkatöissä vierailla työpaikoilla ja siksi haluamme, että keskinäiset suhteemme ovat kunnossa. Se myös edistää palautumista työpäivistä. Lisäksi olemme herkkiä tsemppaamaan toisiamme.
7. Vapaa-ajan kunnioittaminen. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin työ. Duuri-tiimi kannustaa tiimiläisiä pitämään huolta näistä asioista ja toivoo työn pikemminkin tukevan kokonaisvaltaista hyvinvointia kuin nakertavan sitä. Tämän vuoksi kynnys soittaa työasioita lomaa viettävälle työkaverille on pidettävä korkeana. Työasiat pyritään hoitamaan järkevien ns. ”virka-aikojen” sisällä. Ainakaan kenenkään ei odoteta jatkuvasti vastaavan työasioihin työajan ulkopuolella.
Mikäli Duuri-tiimiläisellä tulee ns. virka-aikojen ulkopuolella mieleen informoitavaa asiaa työkaverille työasioista, sähköposti on usein järkevä kanava tällaiselle yhteydenotolle. Yllättäviä tilanteita ja akuutteja asioita voi toki tulla vastaan ja maalaisjärkeä on suositeltavaa käyttää. Kuitenkin ymmärrämme, että työkaverit eivät ole tavoitettavissa 24/7, ellei näin ole erikseen sovittu.