Kohtelemme toisiamme reilusti
Mitä yhdenvertaisuus oikeasti tarkoittaa arjessa?
Moni yritys julistaa yhdenvertaisuutta arvoissaan ja kauniita sanoja onkin helppo kirjoittaa: “Kohtelemme kaikkia yhdenvertaisesti riippumatta ihonväristä, kielestä, uskonnosta tai poliittisesta maailmankatsomuksesta.” Tämä kuulostaa hyvältä, mutta jääkö se vain sanahelinäksi? Me Duuri-tiimissä haluamme kertoa käytännön tasolla, mitä reilu kohtelu meille oikeasti merkitsee.
Reilu ja yhdenvertainen kohtelu rekrytoinnissa
Rekrytoinnissa vastassa on paljon hakijoita, joilla on erilaiset lähtökohdat. Hakijajonossa on esimerkiksi paljon maahanmuuttajia, joilla on ammattiosaamista ja motivaatiota, mutta joiden kanssa kommunikointi kielitaidon takia vaatii enemmän työtä. Samalla moni nuori hakija olisi halukas aloittaa työelämässä, mutta kokemusta ei ole vielä karttunut. Tämä on monelle hakijalle työmarkkinoilla arkipäivää ja klassinen työnhaun paradoksi:
“Haetko töitä?”
“Kyllä.”
“Onko sinulla työkokemusta?”
“Ei.”
Meidän tehtävämme rekrytoijina on tasapainoilla asiakkaidemme tarpeiden ja yhdenvertaisen kohtelun välillä. Asiakkailla on omat vaatimuksensa työtehtävän parhaaseen hoitamiseen ja rekrytoijan tulee valvoa asiakkaan etua. Samalla meidän on pidettävä mielessä yhdenvertaisuuslain säännökset:
“Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.” (Yhdenvertaisuuslaki 3 § 8)
Hakijan pätevyyttä mitataan ainoastaan työn kannalta oleellisilla ominaisuuksilla
Rekrytoijan vastuulla on esitellä asiakkaalle aidosti pätevimmät hakijat, ja hakijoiden pätevyyden on perustuttava vahvaan arvopohjaan. Vastuullisena rekrytoijana teemme aina parhaamme löytääksemme asiakkaalle työtehtävien kannalta parhaan ehdokkaan. Pätevyys perustuu sekä “soft skillseihin”, kuten yhteistyötaitoihin, että työtehtävän kannalta muuhun oleelliseen ammattitaitoon. Rekrytoijalla on paljon valtaa ja vastuuta valvoa, etteivät valintaperusteet ole syrjiviä, vaan todellisia. Tässä vaaditaan itsereflektiota ja hyvää selkärankaa, joihon rekrytoijana sitoudumme.
Asiakasyritystemme tukeminen yhdenvertaisuudessa
Joskus asiakkaamme asettavat vaatimuksia, kuten tietyn kielitaidon, mutta lain mukaan näiden tulee perustua työtehtävien suorittamiseen, ei ennakkoluuloihin. Me autamme asiakkaitamme yhdenvertaisuuden edistämisessä:
1. Neuvomme asiakkaita yhdenvertaisuuslainsäädännöstä ja ajankohtaisista muutoksista.
2. Mahdollistamme monimuotoisen rekrytoinnin, esimerkiksi:
• Selkokieliset ohjeistukset uusille työntekijöille.
• Suomen ja englannin kieliset työohjeet.
• Uusi tiimikonsepti, joka auttaa myös suomen kieltä taitamattomia työllistymään maatalous- ja teollisuusalalle.
• Avustamme asiakkaita tukihakemusprosessien hoitamisessa pitkäaikaistyöttömien ja työkyvyltään rajoittuneiden työllistämiseksi.
3. Pidämme huolen omista rekrytointiperiaatteistamme:
• Kaikki hakemukset käsitellään yhdenvertaisesti.
• Ohjeistamme eri taustoista tulevia työntekijöitä suomalaisen työelämän käytännöistä.
• Olemme yrityksenä poliittisesti neutraali.
Mitä reilu kohtelu työpaikalla tarkoittaa?
Yhdenvertaisuus ei tarkoita sitä, että laiminlyönnit tai alisuoriutuminen lakaistaan aina maton alle. Oikeudenmukainen kohtelu tarkoittaa sitä, että hyvä työ palkitaan ja laiminlyöntien tai alisuoriutumisen syy selvitetään. Ensinnäkään ei ole reilua henkilölle itselleen, että hän ei ole selvillä työtehtävän asettamista odotuksista ja vaatimusten merkityksestä käytännössä. Toiseksi ei ole reilua muulle työyhteisölle kuormittaa muita.
Esihenkilön tehtävänä on varmistaa oikeudenmukainen ja reilu toimintakulttuuri. Yksi hyvä kysymys oman toiminnan arvioimiseen on: Perustuuko kohteluni oikeasti työn laatuun ja työyhteisön hyvinvointiin, vai johonkin syrjivään perusteeseen? Tässäkin esihenkilöllä on paljon vastuuta.
Reiluus synnyttää reiluutta
Ihmisillä on luontainen tarve kokea tulleensa kohdelluksi oikeudenmukaisesti. Jos me kaikki pyrimme kohtelemaan toisiamme reilusti sen sijaan, että ensisijaisesti vaadimme oikeuksiamme, voimme kaikki voida paremmin. Reilu kohtelu kaikkiin suuntiin edistää reilun kohtelun leviämistä luonnostaan.
Me Duuri-tiimissä olemme nähneet tämän käytännössä: Olemme saaneet tiimiimme lojaaleja ja ahkeria työntekijöitä, jotka ovat rakentaneet hyvää yhteistyötä asiakkaidemme kanssa. Vastaavasti useat asiakkaamme ovat tarjonneet työntekijöillemme reiluja ja pitkäaikaisia mahdollisuuksia.
Tätä reilun yhteistyön ilmapiiriä haluamme vaalia jatkossakin – jotta työn ilo jatkuu!