Kohtelemme toisiamme reilusti
Vastaava arvo löytyy monelta yritykseltä muotoiltuna jotakuinkin tähän tyyliin: “Kannamme sosiaalisen vastuun.” Halusimme avata kyseistä lausetta kansankielellä ja tässä artikkelissa avaamme lisää sitä, mitä me ymmärrämme reilulla kohtelulla.
Kliseinen yhdenvertaisuus
Mikä olisikaan parempi tapa alkaa puhua arvoistaan ja kiillottaa brändiä, kuin julistaa: “Kohtelemme kaikkia yhdenvertaisesti riippumatta ihonväristä, kielestä, uskonnosta tai poliittisesta maailmankatsomuksesta.” Ja kyllä, me yhdymme tähän kuoroon.
Reilu ja yhdenvertainen kohtelu rekrytoinnissa
Mitä tapahtuu tälle arvolle käytännössä, kun joku työntekijöistämme puhuu kanssamme samaa kieltä, joustaa aina kun mahdollista ja kerää kehuja asiakkaistamme? Toisaalta töihin on jonossa kipeästi töitä tarvitsevia hakijoita, joiden kanssa meidän ja asiakkaamme pitää viestiä vieraalla kielellä ja joista ei ole kokemusta. Klassinen työnhaun paradoksi on monelle tympäisevän tuttu:
“Haetko töitä?”
“Kyllä?
“Onko sinulla työkokemusta?”
“Ei”
Rekrytoijina olemme sitoutuneet valvomaan rekrytoinnissa asiakkaan etua ja rekrytointiprosessi jo itsessään tarkoittaa ehdokkaiden poissulkemista ja toisten valitsemista. Asiakkailla on omat vaatimuksensa ja toiveensa, joita me parhaamme mukaan noudatamme. Lisäksi ehdokaslistaa laatiessaan rekrytoijan päässä soivat yhdenvertaisuuslain 3 § 8:
“Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.” Rekrytoijan vastuulla on siis huolehtia, että hän esittelee asiakkaalle työtehtävien kannalta parhaan ehdokkaan.
Asiakkaiden auttaminen yhdenvertaisessa kohtelussa
Joskus asiakkaillamme on esimerkiksi kielitaitoon perustuvia vaatimuksia tilausta tehdessään. Laki edellyttää näiden perustuvan työtehtävien suorittamiseen liittyviin syihin, kuten työturvallisuuteen ja perehdytykseen. Asiakkaan tehtävä on omalta osaltaan huolehtia yhdenvertaisuuden noudattamisesta omalla työpaikallaan, mutta me voimme olla tässä hyväksi avuksi seuraavin tavoin:
1. Voimme neuvoa asiakasta lakien noudattamisessa ja niistä ajan tasalla pysymisessä muun muassa uutiskirjein ja muussa vuorovaikutuksessa.
2. Voimme auttaa asiakasta toimilla, joiden vuoksi hänen on helpompi työllistää eri ryhmiin kuuluvia henkilöitä. Olemme tehneet tämän eteen seuraavia toimenpiteitä:
• Pyrimme auttamaan nuoria ja muita suomen työelämässä vasta aloittaneita kertomalla työnantajan ja asiakkaiden odotuksista selkokielisesti.
• Ohjeistuksemme ovat laadittu suomeksi ja englanniksi ja voimme ohjeistaa työntekijät asiakkaan käytäntöihin ja muun muassa neuvoa perusasiat, kuten mistä pääsee sisään, miten pukeutua jne. Tällaiset perusohjeet vähentävät asiakkaan kuormaa neuvoa esimerkiksi vieraalla kielellä.
• 2024 lanseerasimme konseptin, joka auttaa myös suomen kielen taidottomia työllistymään maatalouden ja teollisuuden asiakkaisiin. Tästä saimme pilottiasiakkaaltamme hyvää palautetta ja otamme kosneptin palveluvalikoimaan
• Mikäli asiakas on halukas työllistämään pitkäaikaistyöttömiä tai työkyvyltään rajoittuneita, me madallamme kynnystä hoitamalla tukihakemusprosessit ja maksatukset asiakkaan puolesta.
3. Olemme laatineet Duuri-tiimille suunnitelman tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Noudatamme muun muassa seuraavia toimenpiteitä.
• Emme jätä käsittelemättä eri kansallisuuksia edustavien hakijoiden työhakemuksia.
• Olemme laatineet Duuri-tiimille suunnitelman tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
• Autamme eri kansallisuuksista tulevia ohjeistamalla heitä suomalaiseen työelämään, kuten opastamalla käyttämään suomalaista verokortti-järjestelmää.
• Olemme yrityksenä poliittiisesti neutraali.
Reilu kohtelu, kun työtehtäviä laiminlyödään
Mikä on oikeudenmukaista ja reilua kohtelua, kun joku suoriutuu työelämässä heikommin? Meidän mielestämme luonnonlaki, jota vastaan on turha taistella, on että hyvä yhteistyö palkitsee hyvällä yhteistyöllä myös toisesta suunnasta. Tästä valistaa jo vanha sananlaskukin: “Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.” On myös väärin muulle työyhteisölle, että laiminlyöntiä työpaikalla katsotaan läpi sormien. On muuten mielenkiintoista, että direktio-oikeuden selkokielisempi nimi on: “työnjohtovelvollisuus”. Ja heikommin suoriutuvan työntekijän neuvominen ei olekaan yleensä se joka esihenkilön lempitehtävä. Eli oikeudenmukainen ja reilu kohtelu tarkoittaa mielestämme hyvästä työstä palkitsemista - rahallisesti tai muuten - ja laiminlyönteihin puuttumisella.
Miten esihenkilö voi arvioida toimintansa oikeudenmukaisuutta? Me komppaamme tässä jo siteerattua yhdenvertaisuuslain lausetta: “Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”
Arvioitaessa omaa toimintaa, on syytä siis pohtia, onko kyse todella työtehtävissä suoritumisesta tai työyhteisön hyvinvoinnista, jota oikeudenmukainen esihenkilö myös puolustaa? Mikäli todella työntekijän työpanoksessa on korjattavaa, yleensä oikeudenmukainen toimintatapa on kertoa siitä hänelle selkeästi. Työntekijän vastuulle taas jää valita miten palautteeseen suhtautuu.
Meillä ihmisillä oikeudenmukaisuus itseämme kohtaan on yleensä oletusarvoista. Epäoikeudenmukaisuutta kohdatessamme hälytysjärjestelmämme taas aktivoituu. Valta-asemassa olevat, kuten työnantajat, ovat helposti huomaamattaankin toisinaan epäoikeudenmukaisia, mikä voi taas sen uhreille aiheuttaa merkittävää harmia ja haittaa. Toisaalta suomalaisessa työmarkkinajärjestelmässä työntekijöilläkin on paljon valtaa ja vaikutusta työnantajiin, ja vaikka yrityksiä verhoaa yleensä logo, löytyy jokaisen yrityksen takaa inhimillisiä tunteita, kuten työntekijöiltäkin.
Haluamme herättää ajatuksen: Jos kaikki pyrimme ennemmin kohtelemaan toisia reilusti kuin vaatiman oikeutta, voisimmeko voida paremmin? Voisimmeko saada luontaisemmin osaksemme reilua kohtelua itsellemmekin?
Me Duuri-tiimissä olemme saaneet kokoon mahtavan porukan tiimiläisiä, jotka ovat tehneet liikuttavan lojaalia yhteistyötä reilulla asenteella. Sama on sanottava useasta kymmenestä yritysasiakkaastamme, jotka ovat työllistäneet työntekijöitämme ja kohdelleet tiimiläisiämme hyvin. Näitä molempia ryhmiä me Duuri-tiimissä pyrimme parhaamme mukaan kohtelemaan reilusti, jotta työn ilo jatkuu!