Artikkeli on tekoälyn luoma ja ammattilaisen tarkistama.

Mitä tapahtuu, jos vuokratyöntekijä ei sovi tehtävään?

Kun vuo­kra­työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­vään, Duu­ri-tii­mi rea­goi tilan­tee­seen nopeas­ti ja ammat­ti­mai­ses­ti. Ensim­mäi­nen askel on tun­nis­taa syyt sopi­mat­to­muu­den taus­tal­la - onko kyse osaa­mis­puut­teis­ta, työn vaa­ti­mus­ten vää­ri­nym­mär­ryk­ses­tä vai ken­ties hen­ki­lö­ke­miois­ta? Duu­ri-tii­mi kan­taa pää­vas­tuun tilan­teen rat­kai­se­mi­ses­ta ja jär­jes­tää tar­vit­taes­sa kor­vaa­van työn­te­ki­jän. Asia­kas­yri­tyk­sen vel­vol­li­suus on ilmoit­taa ongel­mas­ta mah­dol­li­sim­man pian, jol­loin sopi­muk­sen ehdois­ta riip­puen tilan­ne voi­daan rat­kais­ta esi­mer­kik­si koe­ai­ka­na tai neu­vot­te­le­mal­la uusis­ta järjestelyistä.

Vuokratyösuhteen haasteet - kun työntekijä ja tehtävä eivät kohtaa

Vuo­kra­työ­suh­teis­sa koh­da­taan ajoit­tain tilan­tei­ta, jois­sa työn­te­ki­jä ja työ­teh­tä­vä eivät koh­taa opti­maa­li­sel­la taval­la. Duu­ri-tii­min koke­muk­sen mukaan täl­lais­ten tilan­tei­den taus­tal­la on usein monia eri teki­jöi­tä, jot­ka voi­vat liit­tyä niin työn­te­ki­jän osaa­mi­seen, hen­ki­lö­koh­tai­siin omi­nai­suuk­siin kuin myös puut­teel­li­seen perehdytykseen.

Ylei­sim­piä syi­tä sopi­mat­to­muuson­gel­miin ovat:

  • Puut­teel­li­nen ammat­ti­tai­to tai koke­mus kysei­seen tehtävään
  • Hen­ki­lö­ke­mioi­den yhteen­so­pi­mat­to­muus työyhteisössä
  • Epä­sel­vät odo­tuk­set työ­teh­tä­vien suhteen
  • Työn­te­ki­jän moti­vaa­tio-ongel­mat tai sopeutumisvaikeudet
  • Riit­tä­mä­tön pereh­dy­tys työ­teh­tä­viin tai työ­pai­kan käytäntöihin

Kun työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­vään, tilan­ne on tun­nis­tet­ta­va mah­dol­li­sim­man var­hai­ses­sa vai­hees­sa. Duu­ri-tii­min jär­jes­tä­mis­sä vuo­kra­työ­suh­teis­sa etu­na on koe­ai­ka, joka on enin­tään kuusi kuu­kaut­ta. Koea­jan aika­na sekä työn­te­ki­jä että työ­nan­ta­ja voi­vat päät­tää työ­suh­teen ilman irti­sa­no­mi­sai­kaa, mikä­li työ ei vas­taa odo­tuk­sia tai työn­te­ki­jä ei sovel­lu tehtävään.

Duuri-tiimin vastuut haastavissa henkilöstötilanteissa

Duu­ri-tii­mil­lä on mer­kit­tä­vä vas­tuu tilan­tees­sa, jos­sa vuo­kra­työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­vään. Duu­ri-tii­mi toi­mii työn­te­ki­jän var­si­nai­se­na työ­nan­ta­ja­na, joten sil­lä on vel­vol­li­suus var­mis­taa jo rek­ry­toin­ti­vai­hees­sa, että työn­te­ki­jäl­lä on riit­tä­vä ammat­ti­tai­to, koke­mus ja sopi­vuus kysei­seen työhön.

Kun sopi­vuuson­gel­ma ilme­nee, Duu­ri-tii­min vas­tuul­la on:

  • Rea­goi­da nopeas­ti asia­kas­yri­tyk­sen ilmoi­tuk­seen ongelmasta
  • Sel­vit­tää tilan­teen taus­tat perus­teel­li­ses­ti molem­pien osa­puol­ten kanssa
  • Käy­dä palau­te­kes­kus­te­lu työn­te­ki­jän kans­sa ja arvioi­da mah­dol­li­suu­det kor­ja­ta tilanne
  • Tar­jo­ta tar­vit­taes­sa kor­vaa­va työn­te­ki­jä asiakasyritykselle
  • Etsiä sopi­mat­to­mal­le työn­te­ki­jäl­le mah­dol­li­suuk­sien mukaan muu­ta sovel­tu­vam­paa työtä

Duu­ri-tii­min ammat­ti­mai­nen toi­min­ta krii­si­ti­lan­tees­sa on tär­keä osa yri­tyk­sen tar­joa­maa pal­ve­lua. Duu­ri-tii­mi pitää sekä asia­kas­yri­tyk­sen että työn­te­ki­jän ajan tasal­la kai­kis­sa vai­heis­sa ja huo­leh­tii, että tilan­ne rat­kais­taan vas­tuul­li­suus­pe­ri­aat­tei­den mukaan kaik­kien osa­puol­ten etu­ja kunnioittaen.

Miten asiakasyritys voi toimia, jos vuokratyöntekijä ei täytä odotuksia?

Asia­kas­yri­tyk­sel­lä on omat vas­tuun­sa ja toi­min­ta­mah­dol­li­suu­ten­sa tilan­tees­sa, jos­sa vuo­kra­työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­vään. Ensi­si­jai­sen tär­ke­ää on tun­nis­taa ongel­mat ajois­sa ja vies­tiä niis­tä sel­keäs­ti Duuri-tiimille.

Asia­kas­yri­tys voi toi­mia seuraavasti:

  1. Ottaa yhteyt­tä Duu­ri-tii­min yhteys­hen­ki­löön heti, kun sopi­vuuson­gel­mia ilmenee
  2. Antaa kon­kreet­tis­ta ja raken­ta­vaa palau­tet­ta työn­te­ki­jän suoriutumisesta
  3. Tar­jo­ta mah­dol­li­suus tilan­teen kor­jaa­mi­seen esi­mer­kik­si lisä­pe­reh­dy­tyk­sen avulla
  4. Tar­kis­taa vuo­kra­so­pi­muk­sen ehdot liit­tyen työn­te­ki­jän vaihtamiseen
  5. Neu­vo­tel­la kor­vaa­van työn­te­ki­jän saa­mi­ses­ta, mikä­li tilan­ne ei korjaannu

Asia­kas­yri­tyk­sen on hyvä muis­taa, että työn­te­ki­jän pereh­dyt­tä­mi­nen teh­tä­viin ja työ­pai­kan olo­suh­tei­siin on pit­käl­ti hei­dän vas­tuul­laan, vaik­ka juri­di­nen työ­nan­ta­ja onkin Duu­ri-tii­mi. Sel­keä vies­tin­tä teh­tä­vän vaa­ti­muk­sis­ta jo ennen työ­suh­teen alka­mis­ta voi ehkäis­tä monia ongelmia.

Duuri-tiimin ratkaisukeinot ja tulevaisuuden näkymät henkilöstöratkaisuissa

Vuo­kra­työ­suh­tees­sa ilme­ne­viin sopi­vuuson­gel­miin Duu­ri-tii­mil­lä on usei­ta rat­kai­su­kei­no­ja, joi­den avul­la pääs­tään kaik­kia osa­puo­lia tyy­dyt­tä­vään lop­pu­tu­lok­seen. Avai­na­se­mas­sa on avoin kom­mu­ni­kaa­tio ja yhteis­työ Duu­ri-tii­min, asia­kas­yri­tyk­sen ja työn­te­ki­jän välillä.

Duu­ri-tii­min tehok­kai­ta rat­kai­su­kei­no­ja ovat:

  • Perus­teel­li­nen alku­kar­toi­tus työ­teh­tä­vän vaa­ti­muk­sis­ta ja työn­te­ki­jän osaamisesta
  • Tuki asia­kas­yri­tyk­sel­le työn­te­ki­jän perehdytyksessä
  • Sään­nöl­li­set palau­te­kes­kus­te­lut työn­te­ki­jän kans­sa työ­suh­teen aikana
  • Jous­ta­va toi­min­ta­mal­li, joka mah­dol­lis­taa työn­te­ki­jä­vaih­dok­set tarvittaessa
  • Kor­vaa­van työn­te­ki­jän nopea jär­jes­tä­mi­nen ongelmatilanteissa

Tule­vai­suu­des­sa Duu­ri-tii­min onnis­tu­neet hen­ki­lös­tö­rat­kai­sut perus­tu­vat työn­te­ki­jän ja työ­teh­tä­vän yhteen­so­pi­vuu­den tark­kaan arvioin­tiin. Duu­ri-tii­min vah­vuus on laa­duk­kaas­sa rek­ry­toin­ti­pro­ses­sis­sa ja työn­te­ki­jöi­den jous­ta­vis­sa työl­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sis­sa. Tämä tar­koit­taa haki­joi­den osaa­mi­sen, moti­vaa­tion ja per­soo­nal­li­suu­den huo­lel­lis­ta arvioin­tia sekä asia­kas­yri­tys­ten tar­pei­den perus­teel­lis­ta kartoittamista.

Duu­ri-tii­mi erot­tuu eduk­seen juu­ri sii­nä, miten se toi­mii haas­ta­vis­sa tilan­teis­sa, kuten sil­loin kun työn­te­ki­jä ei sovel­lu teh­tä­vään. Nopea rea­goin­ti, vas­tuul­li­nen toi­min­ta ja kyky löy­tää kor­vaa­via rat­kai­su­ja ovat Duu­ri-tii­min toi­min­nan kul­ma­ki­viä ja avai­na­se­mas­sa pit­kä­kes­tois­ten asia­kas­suh­tei­den rakentamisessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Soita 045 787 67364